AYURVEDA
Saf kozmik bilinç, Purusha, Prakruti, Leela, Mahat, Ahamkara, Satva, Rajas, Tamas, Akaşa, Vayu, Tejas, Jala, Prithivi kelimelerin anlamı ne kadar yaşamınız içinde ?
Saf kozmik bilinç, Purusha, Prakruti, Leela, Mahat, Ahamkara, Satva, Rajas, Tamas, Akaşa, Vayu, Tejas, Jala, Prithivi kelimelerin anlamı ne kadar yaşamınız içinde ?
Sevgili okuyucular, yaşamımızın anlamı ve kalitesi için içsel enerjilerimizi ne kadar geliştirerek kullanabiliyoruz?, veya ne kadar araştırmayla, moda rüzgarıyla bize ulaşan bilgileri içselleştiriyoruz?...
Yeni bir bilgiye ulaşınca bu bilgiyi eski bilgilerimizle kavga mı ettiriyoruz?, yada keyifle akışına bırakarak süreç içinde içselleştirdiğimiz doğru bilgilerin ışıltısında karanlığın kendiliğinden yok olduğunu, içsel aydınlanma sürecini görebiliyor muyuz?
Sizlerle bu yazımda, İçsel aydınlanma yolunda 5000 yıllık kadim ayurvedik bilginin özünü paylaşacağım.
Ayurveda kelimesi Sanskritçe, Ayur (:yaşam) ve veda (:bilgi) kelimelerinden oluşan “yaşam bilimi” anlamındadır.
Ayurvedaya göre her insan saf kozmik bilincin iki enerji halindedir. Purusha dediğimiz “Erkek enerji” pasif farkındalık bilinci olarak tanımlanır. Prakruti dediğimiz “Dişi enerji” aktif bilinç olarak tanımlanır.
Mikrokozmoz ve makrokozmoz hakkında okuduklarınızı düşünün, mükemmel benzerliği hatırlayın, işte beş element ve harika bileşimleri...
Ayurvedaya göre insan vücudu doğanın bir minyatürüdür; Bir hücreyi tarif edersek, hücre membranı toprak, hücre vakuolleriboşluk, sitoplazma su, nükleik asit ve kimyasallar ateş, hücre hareketi ise hava dır.
Şimdi bu beş elementin (beş muhabhuta) ayrıntılarına bakalım:
Şimdi bu beş elementin (beş muhabhuta) ayrıntılarına bakalım:
- AKAŞA (BOŞLUK): Yaşamak için boşluğa ihtiyacımız vardır. Boşluk sayesinde dokular serbestçe işlev görür. Boşluk zihinde sevgi ve şefkati sarar.
- VAYU (HAVA): Nefes, hareket, istek, arzudur.
- TEJAS (ATEŞ): Vücut ısısı, sindirim, emilim, boşaltım ve karaciğer fonksiyonlarını içerir.
- JALA (SU): Bilincin erimiş şeklidir denilir. Su vücutta plazma, sitoplazma, serum, tükrük, sümük, gözyaşı, beyin-omurilik sıvısı şeklindedir. Fazla su idrar ve ter olarak atılır. Su beslenme ve elektrolit dengesi için şarttır.
- PRİTHİVİ (TOPRAK): Bilincin kristalize şeklidir denilir. Kemik, kıkırdak, tırnak, saç, diş ve deri.
Doşalar, yani VATA, PİTTA ve KAPHA yukardaki beş elementin (mahabhutaların) kombinasyonlarından meydana gelir. Doşaları açıklamadan önce 3 guna (Satva, Rajas, Tamas) hakkında bilgiyi paylaşalım;
Satva: Yaratıcı etki, tamamen pozitif etki. Algıda berraklık.
Rajas: Hareketi tahrik eden etki, öfkeye eğilim ve kendini kontrol etmede eksikliğe neden olan etki. Hareket, hissiyet, duygular, hisler.
Tamas: Geriletici veya kayıtsızlık yaratıcı etki, kötülüğe ve küntlüğe neden olan etki. Atalet, karanlık, ağırlığa meyil. Konfüzyon, derin uykuya meyil.
Satva: Yaratıcı etki, tamamen pozitif etki. Algıda berraklık.
Rajas: Hareketi tahrik eden etki, öfkeye eğilim ve kendini kontrol etmede eksikliğe neden olan etki. Hareket, hissiyet, duygular, hisler.
Tamas: Geriletici veya kayıtsızlık yaratıcı etki, kötülüğe ve küntlüğe neden olan etki. Atalet, karanlık, ağırlığa meyil. Konfüzyon, derin uykuya meyil.
Satvik zihinsel yapı: Kolaylıkla hayal kırıklığına uğramaz ve kızmazlar. Mental olarak dayanıklıdır ve uzun süre mental olarak çalışabilirler. Az uyuyabilirler. Görünüşleri canlı, taze, alarmda, farkındalıklı, parlak, akılcı, eğlenceli, mutludur. Yaratıcıdır, alçakgönüllü ve öğretmenine saygılıdır. İnsanları, hayvanları, bitkileri korur ve hayata saygılıdır. Sezgi ve zekaları dengelidir.
Rajasik zihinsel yapı: Bencil, hırslı, kavgacı-girişken, cesaretli, yarışmacı ve diğerlerini kontrol etmeye meyillidir. Gücü, prestiji, mevkiyi sever ve mükemmeliyetçidir. Kavgacı, kıskanç, hırslı olup başarıdan kısa süre haz alırlar. Başarısızlıktan korkarlar, streslidirler, böylece mental enerjileri çabuk tükenir. Kendi ilgi alanlarında sakin, sabırlıdır. Bencildirler, onların istediği yapıldığında arkadaşça ve iyidirler. Bilinçaltlarına dürüst değildirler.
Tamasik zihinsel yapı: Daha az zekidirler. Depresyona, tembelliğe, aşırı uykuya meyillidir. Birazcık zihinsel çalışma hemen yorar. Sorumluluğu sevmezler. Aşırı yemeyi, içmeyi, uyumayı ve seks yapmayı severler. Açgözlü, kendine müslüman dediğimiz tipten, çabuk sinirlenen, ve etraflarını korumayandırlar.
Ayurveda da yiyecekler ve içecekler satvik, rajasik ve tamasik olarak ayrılırlar. Bu da beslenme düzenimizin kişiliğimizi belli bir yöne zaman içinde değiştirebildiğini gösterir.
Evet, tekrar Doşalara dönelim, Doşaların mahabhutaların kombinasyonlarından meydana geldiğini söylemiştik:
Sağlığımızın dengesini Vata, Pitta ve Kapha doşaları sağlar.
Vata: Boşluk ve havadan oluşur. Kan dolaşımı, akciğer ve kalp, barsak, boşaltım, sinir sistemi faaliyetleri gibi işlevleri yönetir.
Pitta: Ateş ve sudan oluşur, ısı ve metabolizmayı yönetir.
Kapha: Su ve topraktan oluşur. Organizmanın yapısallığını ve unsurların birlikteliğini yönetir.
Vata: Boşluk ve havadan oluşur. Kan dolaşımı, akciğer ve kalp, barsak, boşaltım, sinir sistemi faaliyetleri gibi işlevleri yönetir.
Pitta: Ateş ve sudan oluşur, ısı ve metabolizmayı yönetir.
Kapha: Su ve topraktan oluşur. Organizmanın yapısallığını ve unsurların birlikteliğini yönetir.